måndag 23 november 2009

Blanquette och Curryräkor

Jag är tillbaka i mitt ett-nytt-recept-per-vecka-mantra. Och eftersom jag provade två nya igår så är det lugnt för två veckor :-) Även om det ena bara var en lätt omarbetning av en klassiker blev det ändå ruskigt bra:

CURRYRÄKOR
Finhacka röd paprika och lök. Stek en stund med smör, rikligt med paprikapulver och curry. Häll i någon slags gräddprodukt, fiskbuljong med vin och låt koka en stund. I sista minuten, lägg i stora tjocka färska räkor och låt dem bli varma. Blanda såsen med al dente-kokt fjärilspasta. Peppra från kvarn.
Mums säger även barn som vanlitgvis inte gillar räkor och paprika!

Nästa recept är en fransk klassiker som jag provade för första gången:

BLANQUETTE DE VEAU
Bryn 1 kilo kalvkött i bitar. Häll över 2-3 skedar mjöl och späd med vatten. Tillsätt en tärning kycklingbuljong och en grönsaksbuljong samt 2.5 dl vitt vin. Sedan minst 3 morötter och en lök i skivor, samt en burk champinjoner. Häll på vatten så att det täcker. Låt puttra på svag värme i 1.30 - 2 timmar.
När det är färdigt, blanda en äggula med en burk creme fraiche och pressad citron, rör i grytan. Servera med ris och ärtor (ärtorna har jag hittat på själv).

Bon appetit!

Inga kommentarer: