lördag 8 maj 2010

Detta med Ni-andet

Redan när jag extraknäckte som ekonomi-journalist under studierna (vi snackar sent 90-tal...) och ibland fick åka på flashiga presskonferenser i Stockholm, upptäckte jag till min förvåning att viss servicepersonal Niade mig (vi snackar student strax över 20 i dräkt från Monsoon så kan varken skylla på ålder eller klass).

Min vistelse i Stockholm nyligen visade att trenden ökat, och att största delen av restaurang-, hotell- och butikspersonal nu Niar. Varför gå bakåt, till något som en gång avskaffats och som alla var nöjda med? Varför lägga in en barriär?

Antagligen kommer det från globaliseringen? Många unga som jobbat utomlands och vant sig? Internationella kedjor? Inte vet jag, det är spekulation. Och visst, när man är van att Nia kan det ibland kännas konstigt att säga Du till alla, men det går snabbt över och det är ju det som är så skönt, så trevligt, att vi alla är på samma plan.

Och hur är det tänkt att man ska svara, när man står i kassan på Filippa K och tjejen i samma ålder (ok då några få år yngre) undrar om "Ni vill ha en kasse?" Ska man behålla avståndet och svara med samma mynt eller ska man köra hela nedklassningen (sån där servicepersonal asså, nästan som tjänstefolk ju) och Dua tillbaka?

Till slut blev det en sport; jag hittade en anledning att Dua först, för att se vad svaret blev. De flesta höll ståndet och Niade iallafall. Tack till tjejerna på Tiger (x2) och Zanzlöza Zmycken som inte gjorde det. Även SAS telefonservice klarade testet.

Jag säger i alla fall Nej Tack. Har fortfarande i färskt minne hur jag förklarade för svärmor, på andra träffen, att om jag skulle vara tvungen att Nia henne (vilket är coutume i Frankrike) skulle jag bli så nervös över att säga fel och trött på att tänka extra mycket, att jag antagligen inte skulle prata särskilt mycket. Att dela upp i Niande och Duande skapar mer problem än det löser. Det finns andra sätt att visa respekt, eller brist på respekt, på.

4 kommentarer:

carola sa...

Det är så skönt i USA. Här är det bara you, och man behöver inte alls fundera på saken!

Stina sa...

Jag Niar när jag sitter i kassan.. är det fel menar du ?
:P

Marie sa...

Hmm, har aldrig funderat över hur jag blir tilltalad, så det måste väl vara du för hela slanten???

Måste bara fråga, hur svarar man med du/ni om någon frågar om man vill ha en kasse? Jag får inte in det i någon mening som inte blir extremt bonnig, typ "ja tack dö".

Sofia sa...

Carola: Precis, ska nog gà över till att snacka engelska med alla.

Stina: Ja, du har fel fel fel :P

Marie: Du glömmer att detta hände när jag var strandad i Stockholm. även om vissa kompisar ryckte ut sà spenderade jag en stor del av tiden själv, oerhört läskigt faktiskt när det inte hänt pà sisàdär tio àr. En fràga om kasse var därför en utmärkt introduktion till att starta en diskussion, förklara att jag ville ta pà mig jeansen direkt eftersom jag gàtt i kjol och högklackat i tre dagar eftersom jag inte kunde àka hem etc etc. Och fràga en massa saker till exempel om jag kunde fà en lite mindre kasse till min kjol, var man kan köpa snygga gympaskor, och om hon känner nàgon som kan làna ut en bil. Till exempel.