onsdag 25 mars 2009

Kvartsamtal

Igår lyckades jag lura till mig ett improviserat kvartsamtal när jag skulle hämta Lisa i skolan. Fröken var uppenbarligen inte riktigt van vid sådana samtal och upprepade flera gånger att "det är inga problem med Lisa". Det trodde jag väl inte riktigt heller och det var ju inte därför jag bad att få prata med henne. Sedan gick hon över till att säga att Lisa absolut är en av de bästa i klassen. Det var väl inte riktigt det jag ville höra heller, jag tycker det är oerhört fjompigt att klassa ungarna redan i förskolan. Efter att ha ställt några ledande frågor kände jag mig dock försäkrad om att det faktiskt var Lisa hon pratade om och att hon faktiskt hade greppat vissa av hennes karaktärsdrag.
Så har jag lärt mig något mer om hur franska /för/skolan funkar: föräldrar pratar bara med lärarna om de tror att det är något problem, och då vill de höra att barnen är bäst i klassen. När jag tänker efter så är det faktiskt många av våra vänner som har barn som är bäst i klassen. Men det kanske beror på att vi har väldigt smarta vänner.
Och med Lisa vet vi ju att hon är smartast.

Inga kommentarer: