fredag 27 mars 2009

Alternativa karriärer

Våra hundra millar som vi hade för att shoppa lab börjar ta slut. Elaka banken vill inte ge oss mer pengar just nu. Det är kris, tydligen.
Så det kanske är dags att börja fundera över alternativa karriärer. Om nu pengarna verkligen tar slut och någon inser att den där tjejen nere i hörnrummet har börjat dricka väldigt mycket kaffe och för en gångs skull ha välmanikyrade naglar (säger man så?).

Dagmamma kan man bli, då får man betalt för att vara hemma med sina barn vilket skulle vara ganska trevligt. Det tråkiga är dock att man tydligen måste ta hand om andras snoriga ungar också. Tålamod är väl inte en av mina starka sidor och jag skulle nog snabbt ge fördelar till de sötaste barnen med finast kläder (dvs mina egna) och diskriminera de andra. Over and out.

Skriva en bok kan man göra. Då behöver man bara ha: dator (check), tid utan barn (pass), intressant story (pass). En av tre är väl inte så illa. Och min man är imponerad av min hastighet när jag knappar på tangentbordet. Han sa förresten en annan dag att "du skriver så fort att du alltid kan bli...

Sekreterare. Nej tack.

Starta internetföretag. Många tjänar pengar på att sälja lite vadsomhelst över internet. Gäller bara att hitta sin grej. Som till exempel.....? Hemgjorda......... apple crumble? Blir nog lite kladdigt. Pass.

Spinningtränare på City Green. Perfekt, man får träning på jobbet och får gå omkring i flashiga sportkläder och välsminkad som på affischerna. Problemet är bara att jag cyklar fortast när någon skriker åt mig, och jag flåsar så mycket att jag nog skulle ha svårt att skrika på andra.

Jag får nog göra mig nyttig på mitt nuvarande jobb istället. Dags att ta en kaffe och fundera på saken.

2 kommentarer:

Marie sa...

Aha... skriva en bok - det ligger latent hos dig också:) frågan är om du inte hellre går omkring i flashiga träningskläder hela dagarna... eller tar en kaffe och stannar kvar förstås!

Sofia sa...

Tja hos Capio var vi stolta över konceptet "steel from your brother" när det gällde affärsidéer och annat, jag har behàllt det :-)
Men jag skulle nog behöva ett par àr för att komma imàl med det!!!