måndag 7 september 2009

Så blev det Höst

Som med ett fingerknäpp blev vinden friskare och luften klarare. Lilla koftan plockades fram för morgonkylan. Duntäcket bäddades i. Grannen plockade ner sin pool, och Nemo får bo i källaren ett tag. Mamman, som skickat dottern till första skoldagen i tygskor och med bara en liten tröja i ryggsäcken hade ångest hela morgonen. För det regnade i staden. Men Nää, det hade inte regnat på rasten, och Nää, hon hade inte ens tagit på sig tröjan, för i Bullerbyn hade det varit fint väder.

Skolstart ja. Så efterlängtad av de som får börja igen, med nytt klassrum, ny fröken, några nya kompisar men mest gamla. Nu går hon i Mellanklassen, men har både Små och Stora med sig. Det beror på vilket bord man sitter vid.

Skolstart. Som fick lillpojken att känna sig övergiven, och att klamra sig fast vid storasyster så fort hon kom hem. Varför är inte Jajja hemma och leker med mig? Varför får inte jag gå med till skolan? Jag trodde nog att det var min tur nu också, när vi gick alla tillsammans första dagen. Men så fick bara Jajja stanna. Och när hon kom hem ville hon leka på sitt rum, men jag illvrålade så tårarna sprutade och då kom hon ner igen.

Mamman kom hem med nya gummistövlar, och så var alla glada.

Inga kommentarer: