onsdag 23 september 2009

Attans va snyggt

Idag var det premiär.
På min nya hobby.
En kreativ hobby.
Japp, ni läste rätt.
Har man nu blivit faddermamma till två små troll, som har storasyskon och därmed kläder och leksaker i överflöd, och som inte sparar på porslin och bestick à la Sverige, så får man ju liksom hitta på något annat för att göra det personligt. Strunt samma om man inte har pysslat sen man var åtta, i brist på talang.

Så, jag bestämde i början på sommaren att egenhändigt skapade album skulle bli min grej. Framsidor på album alltså. Juni = gott om tid att testa till Lenas ettårsdag i slutet på september. Inhandlade material med hjälp av maken i måndags. Hade printat exempel på scrapbooking från Internet, men maken kastade bara ett snabbt öga och klassade som gôrfult. Dessutom fanns sånt där mönstrat papper bara med vuxenmotiv, så det blev improvisering som gällde. Och här kommer resultatet:
09.00
Grejerna framplockade.
09.02
Assistenten får en egen låda.
9.05
Första uppdraget: Hitta L E N A i påsen med bokstäver.
L E N A finns inte. Inte l e n a heller.
Men vad är det där för händer? Hade inte du en egen pyssellåda?

09.10
Det får bli L E n A.
Assistenen har knycklat till kanten på n-et.



09.11.
Inser att assistenten inte kommer ge sig. Flyttar alla grejer till bardisken,
borde vara tillräckligt högt.

09.12.
Assistenten skjuter köksstol fram till bardisken och klättrar upp. Försöker muta med tygblomma, eller bokstäver jag inte behöver, men assistenten vill göra album.

09.13.
Inser att jag inte har lust att börja bråka med assistenten redan innan första kaffekoppen.
Album får vänta tills efter läggdags.

20.20.
Tio minuter kvar tills jag får attackera mitt album igen.

20.21.
Glödlampan i taket över trappan trillar ner. Tusen bitar.
över hela leksakshörnan under trappan. Bättre det än i huvet på någon.
Nattar barn, städar.

22.00.
På't igen.
Det här ska väl inte vara så svårt?

22.10.
Första försöket:
Inte så pjåkigt om jag får säga det själv.
Men om man backar ett steg ser man knappt bokstäverna.
För mycket ton-i-ton eller vad det heter.


22.15.
Andra försöket:
Nu så! Fint blev det med lite gult.
Men nu ser det lite tomt ut runtomkring.

22.17
Förfriskningar.

22.20.
Tredje försöket:
Nu är jag nöjd!
Albumet ligger fint och väntar på makens kritiska öga,
innan det får klistras färdigt imorgon.

PS. Kan man försörja sig på sån't här?

1 kommentar:

Marie sa...

I like... no - love!!! Inlägget, klockslagen, assistenten och framför allt resultatet!!! Härligt att du också vigt dig åt pysslandet:) välkommen i klubben!