tisdag 25 november 2008

Höstlöv, äppelkinder och blomjord

Vi har haft tur med vädret den senaste tiden. På något vis lyckas de flesta onsdagar vara soliga så att vi kan vara ute och promenera. Lisas vanliga lek, att dra sig långt efter oss och sedan springa ikapp och så ska jag sträcka ut armarna och fånga henne och snurra, har blivit lite farligare med alla våta löv som ligger på marken, men hittills har hon faktiskt klarat sig utan att ramla. När jag sade till henne "vilka fina äppelkinder du får när vi är ute" så tittade hon fundersamt på mig och jag väntade mig en kommentar i stil med "jag har inte alls äpplen på mina kinder". Men Lisa tippade huvudet på sned och så sade hon: "Du har också fina äppelkinder mamma". Lustigt hur det kunde kännas som den finaste komplimangen på länge?

Victor är också på hösthumör. Han ser som sin viktigaste uppgift för tillfället att plantera om våra gröna växter. Bäst att smaka på jorden också för att försäkra sig om att den är tillräckligt näringsrik. Eller är det kanske hans sätt att visa att han inte får tillräckligt med mat? Hans äppelkinder och bull-lår talar dock emot det...
Victor hjälper även till att storstäda köksskåpen. Ut med allting på golvet, fort fort. Och så slicka på allting. I ett försök att vara pedagogisk gjorde jag iordning ett skåp som skulle vara "hans", ungefär som lådan Lisa hade när hon var liten. Jag puttade konservburkar och och tomatsåser allra längst in, och ställde sedan hållbara plastburkar, lock, vispar och annat som jag ansåg skojigt att pilla med för en 10-månaders längst fram. Sedan hämtade jag Victor från blomkrukan och satte honom stolt framför skåpet: öppna ska du få se vad mamma har gjort! Victor ställde sig upp, öppnade skåpet och tittade förvånat på det nya innehållet. Efter några sekunders betänketid satte han snabbt och metodiskt igång att kasta ut burkar och andra fånigheter, utan att ägna dem en blick. Sedan böjde han sig så långt in han kunde, med huvudet inne i skåpet, fick tag i det han ville, och satte sig nöjt ned på golvet och började tugga på tomatsåspaketen.
Så svaret på Stinas fråga är: Victor önskar sig: Blomjord, gröna blad, och tomatsås (i Tetrapak).

Inga kommentarer: