onsdag 4 september 2013

Språk

Nya ord kommer varje dag nu från Lilleman, mest på franska eftersom det är franska på dagis och pappa är lite mer närvarande än mamm för tillfället.
Men vissa ord kommer i första hand på svenska: Hjälpa, Den, Bil, Välling, Äta, Duscha, Äpple... kanske ord han förknippar med mamma... Och han upprepar gärna ord på svenska när jag tragglar: Pappa säger "avion", mamma säger...... "Hlu-plan"!! Pappa säger "chat", mamma säger....."katt"!!
Trots att det är tredje barnet är jag ändå lika förvånad över hur snabbt och naturligt "flerspråksutvecklingen" kommer: om jag ber Alexander att gå och säga Godnatt till pappa, så säger han Bonne Nuit Papa! Om jag frågar "Would you like an apple? så säger han "yea". Och om han säger "Maman?" och jag lägger huvudet på sned och bara tittar på honom så ler han finurligt och säger "Maman" några gånger till innan han byter till "Mamma" och jag svarar honom (men så där petig är jag bara när det är rätt läge att vara det när de är så små).
Kluriga ungar.

1 kommentar:

Mormor sa...

❤♥goding!