fredag 18 maj 2012

Arbetsfördelning

Alla barnen hemma idag och mamma och pappa behövde båda jobba hemifrån. Så, halvdag var då.
Jag jobbar förmiddag: ammar klockan fem, sedan sex, ner till kontoret i pyjamas klockan halvsju, rast mellan nio och tio för påklädning och frukost. Djup koncentration igen mellan tio och tolv, sedan hungrig, vid halvett smyger upp och hoppas att bristen på matlukt beror på den nya bra-iga ventilationen men inte då, maken är i städtagen, har plockat undan i hela huset och nu attackerat innehållet i våra två proppfulla kökslådor med "bra-att-ha-saker". Ingen lunch förrän bordet rensats från tusen småsaker som måste hitta ny, rätt plats. Lilleman sover så jag dras med i städtagen, sen äntligen lunch för hela familjen klockan två. Maken rensar avloppen på toaletten medan jag diskar, och startar sedan sin dator vid tre. Jobbar hela eftermiddagen medan jag och barnen fikar med kompisar. Vid sju blir det dusch för barnen, matlagning, städa undan efter gästerna. Pappa gör en blixtvisit för att äta vid åtta, sedan ner till sitt kontor igen. Och där är han fortfarande klockan 23.36. Då har jag tillbringat min kväll med tandborstning, saga, amning, och tvätt. Så hur många timmars jobb blev det egentligen på den här klämdagen? Nog bäst att inte räkna. Bara släcka lampan innan midnatt.


*som min fikagäst sa: det är underbart med tre barn men jäklars vad det är mycket att göra (fritt översatt)

1 kommentar:

Marie sa...

Ja, det är helt sjukt hur man har det. Bara att orka tre är ett heltidsjobb... Heja er!