tisdag 15 juni 2010

Business Casual

Jag har inte fått riktig kläm på det där dress codes. Å andra sidan tror jag inte att någon annan har det riktigt heller.
"Casual" till exempel, ska vara nånting ledigt, fritidsaktigt. Men helst från Hilfiger eller Gant va? Är jeans ok? Kanske, kanske inte. Bättre med dyra jeans än billiga finbyxor?
"Business" förstår jag dock: Dräkt. Busenkelt.
Men "Business Casual"? Nånting mittemellan. Ok. Som vad då? Jag har en massa jeans. Och en massa dräktliknande saker. Ett par andra byxor också. Fast de som inte är för vintriga är nog för mycket Casual. Kjol? Jag har två som kanske skulle funka men de ligger i tvätten. Resten är tråkiga. Business Casual måste väl ändå betyda att man ska vara lite snitsig sådär?
Klänning, skulle det gå bra? Eller blir man för snitsig då? Jag brukar ju liksom inte ha klänning på jobbet. Men jag kanske skulle kunna ta min chockrosa sak från förra året . Fast den är ju definitivt varken Business eller Casual.
Sooo.....
Bara för att förklara varför jag var tvungen att spendera en betydande summa pengar på lunchrasten.

5 kommentarer:

Jennie sa...

Med sådana utläggningar skulle du nog kunna bortförklara vilka pengasvindlerier som helst!

Byter du till en sådan karriär behöver du heller inte fundera över några dress codes: smält in under tiden, orange jumpsuit efteråt (eller är det kanske bara i USA som den är orange? Är det vit/svartrandigt som gäller?). Å andra sidan - är du riktigt riktigt bra, så kan du köpa en söderhavsö och bara vara iklädd bikini resten av livet...

Jennie sa...

...om det nu är något att eftersträva...

:)

Sofia sa...

Tack Jennie, du pàminde mig just om att jag màste packa min bikini, skymtade en pool pà hotel-fotot :-)

Kan gà med orange om det gàr àt aprikos-hàllet, men ser bedrövlig ut i randigt.

carola sa...

Har du också hört talas om "Smart Casual"? Det har jag råkat ut för i Europa. Fattar fortfarande inte vad som menas?
Men smarta är vi ju, så då är det väl bara casual som gäller?

Sofia sa...

ja smart casual ligger nog emellan business casual och casual)
men det enda jag kan säga utöver det är att det nog kräver mera shopping :-)