onsdag 23 mars 2011

Trädgårdsinsipration

Maken gillar inte vår trädgård. För mycket buskar. För mycket gamla buskar och växer, och gammalmodiga. Han hade gärna börjat slita bort saker med en gång, om det nu inte hade varit så att han varit fullt upptagen med huset och att trädgården liksom blivit min lekstuga.
Jomenvisst, sa jag, vi kan väl ta bort en grej eller två, men då måste vi ju ersätta dom också. Så att det inte ser alldeles kalt och naket och ovälkomnande ut (ungefär som det skulle se ut i vårt hus om maken fick bestämma själv...mega-modernt utan småprylar alls).

På eget bevåg bokade han så in en så kallad paysagiste. Vad kallas det på svenska, trädgårdsmästare? Trädgårdsdesigner? Snarare det senare, om det nu existerar...
Jag var väl måttligt motiverad. Det kändes liksom inte som en prioritet, bland allt vi vill göra och lägga pengar på... Halvsju på kvällen var det (men när ska jag laga mat då??), och kyligt ute.

Men så började Boris snacka. Beskriva. Och visa. Och dra paralleller. Visst är trädgården gammal. Och gammalmodig. Och tråkig. Bort med de flesta barrväxter, spara några få men forma om dem. Använd kalksten, skiffersten, och andra små runda stenar istället för jord och bark. Plantera några buskar med gammaldags engelska rosor (oooooh det gillar jag) mitt i gräsmattan istället för att ha allt längs med nedfart och gångar. Använd bambu (med rötterna i en cementbur för att hålla dem på plats) istället för barrbuskar för att skydda från insyn. Forma om rabatterna som går längs huset; ta bort några, skapa olika former för de som är kvar. Etc etc etc. Och skapa en terrass i olika nivåer, för olika syften (mat, lek, sol), som leder ner till: poolen. Slutklämmen liksom.

Med tanke på allt som finns i vår trädgård, och att vi nu verkligen vill göra om allt, så kommer vi väl i mål någon gång runt 2015-16. Men vad gör det, det kommer att bli så fiiiiiiiiiiiiiiiint.


Inga kommentarer: